#14: SINGAPORE: Het Azië 'light' van dit continent - Reisverslag uit Singapore Island, Singapore van René Pennings - WaarBenJij.nu #14: SINGAPORE: Het Azië 'light' van dit continent - Reisverslag uit Singapore Island, Singapore van René Pennings - WaarBenJij.nu

#14: SINGAPORE: Het Azië 'light' van dit continent

Door: Anke & René

Blijf op de hoogte en volg René

21 Maart 2013 | Singapore, Singapore Island

Hoi allemaal,

Okee, we zijn al een tijdje in Australië en ook dit verslag heeft even op zich laten wachten, maar we hebben ook behoorlijk wat indrukken op mogen doen van Singapore en daar hadden we ook weer wat tijd voor nodig om dit in de welbekende verslagvorm te vermelden. Maar, eerlijk is eerlijk, Singapore heeft indruk gemaakt! En hoe!?

Moe maar zeer voldaan van onze Borneo avonturen hebben we het vliegtuig gepakt naar Singapore, onze laatste stop in Azië. 's Avonds stond op de luchthaven ons eigen officiële welkomstcomité ons al op te wachten, Paul en Mirjam. Zij zijn zo'n 2 jaar geleden naar Singapore geëmigreerd en hoe kan je beter een stad ontdekken dan 'staying and exploring with the locals'?
Paul en Mirjam wonen in de wijk Tiong Bahru van waaruit je in zo'n 10 a 15 minuten met de metro in hartje centrum van Singapore staat! Ze wonen in een heerlijk appartement waar wij onze eigen slaapkamer en badkamer mochten betreden. Beneden hadden we zelfs een heerlijk zwembad en zelfs een gym tot onze beschikking! Luxe! En om een positieve welkomstreferentie op tripadvisor een duwtje in de rug te geven, hadden ze tevens twee openbaar vervoerkaarten, opgeladen en al, beschikbaar voor ons om ons een vliegende start in deze stad te geven. Tja je bent flashpacker of niet... Echt heerlijk weer even een huiselijk gevoel te hebben en onze tassen weer eens helemaal uit te pakken, want we blijven hier 1,5 week.

Na de verschillende keren dat we hen uitgebreid over Singapore gesproken hadden (de laatste keer natuurlijk in Vientiane in Laos) waren we beiden super nieuwsgierig geworden en wilde graag meer te weten komen over hoe het wonen, werken en leven in Singapore nu precies is. Paul en Mirjam hadden zich de persoonlijke missie toebedeeld om ons hier in de 1,5 week dat we er zijn, dit ons duidelijk te maken. En ze zijn duidelijk niet over een nacht ijs gegaan....dat lees je verder hieronder.

Allereerst even weer de traditionele achtergrond informatie over deze bestemming :). Singapore is het kleinste land in Zuid-Oost Azie en is met 683 km2 net iets groter dan de Nederlandse Noord-Oost polder. Het telt meer dan 5,3 miljoen inwoners waarbij Chinezen het meest vertegenwoordigd zijn. De omgeving bestaat uit een groep van 63 eilandjes die in de 15de eeuw zijn eerste naam 'Singapora' kreeg, hetgeen al later snel veranderd werd in Singapore. Wat men in 1819 voor onmogelijk had gehouden, slaagden de Japanners er toch zeer gemakkelijk in om in de WO II Singapore in te nemen via de landzijde via de moerassen van Maleisië. Na de capitulatie van de Japanners in 1945 kwam Singapore weer in Engelse handen. In 1965 werd het een onafhankelijke republiek die onder leiding van Lee Kuan Yew zich heeft ontwikkeld van een arm derdewereld land tot één van de welvarendste landen ter wereld. En dit kun je aan allerlei zaken zien en voelen. De haven van Singapore bijvoorbeeld, is een van de drukste havens ter wereld. De stad ontwikkelt zich razendsnel mede door de komst van allerlei multinationals en banken die zich hier gevestigd hebben. Dit alles wordt door de Singaporeese regering natuurlijk op allerlei manieren interessant gemaakt, zoals lage belastingen en veel mogelijkheden voor internationaal ondernemerschap. Alles in hypermodern, groots, ruim, schoon, groen en extreem goed georganiseerd en dat is dan ook de reden dat men Singapore ook wel 'Azië light' noemt. Het is Azië, maar het is dermate westers dat het een 'introductie voor Azië' is, voordat je dieper Azië in zou trekken. Wij hebben de omgekeerde route gehad, dus voor ons is het na 7 maanden een verademing om in een goed georganiseerd land te zijn.

Om alles zo goed te laten verlopen, en met name schoon te houden, zijn er ook een aantal strikte regels. Zo mag je hier bijvoorbeeld geen kauwgom verkopen, want kauwgom op straat, daar houden ze niet van. Tevens in het bezit zijn van drugs of het handelen daarin betekent in Singapore de doodstraf. (Dit werd ons bij aankomst verschillende malen in het vliegtuig duidelijk gemaakt, en waren we natuurlijk ook niet van plan.) Maar als je de doodstraf toch wel een erg zware maatregel vindt, zijn stokslagen als lijfstraf hier ook gebruikelijk. Het enige nadeel van Singapore, als je er één zou moeten noemen, is het feit dat het enorm warm is hier, met een zeer hoge luchtvochtigheid. Maar ja we klagen niet hoor, want je loopt hier van de ene airco in de andere ;-).

Maargoed, wij hebben een heerlijke 1,5 week voor de boeg waar we lekker op het gemakje Singapore kunnen gaan ontdekken en dat hebben we dan ook lekker op het gemakje gedaan. Na bijna 7 maanden reizen merk je dat je toch een beetje moe bent (klinkt gek maar is toch echt zo).
En zo gezegd zo gedaan, woensdag hebben we eerst heerlijk uitgeslapen! Gewoon, omdat het kan.. ;-). Mirjam werkt bij het Nationaal Museum in Singapore en had die dag een lunch bij hun thuis gepland met een aantal collega's. Leuk voor ons om gelijk een echt kijkje in het leven van de 'geïmporteerde Singaporees' te krijgen. Vooral voor René een ervaring gezien het feit dat hij zich opeens tussen 8 vrouwen bevond :). Na de lunch zijn we met z'n 3-tjes naar het centrum gegaan waar we Paul van het werk hebben opgepikt en was het voor ons de eerste echte ervaring bij daglicht met de stad Singapore. En je vergaapt je hier letterlijk aan de hoeveelheid hoge en prachtige gebouwen, malls, de sfeervolle Marina Bay boulevard, we kwamen letterlijk ogen en oren tekort. Onder het genot van een heerlijk kopje koffie zijn we aan de marina bay boulevard gaan zitten en konden we genieten van een super uitzicht over een deel van de skyline van Singapore. Via het Fullerton hotel (een zeer chique hotel) zijn we al slenterend terug gegaan richting de metro om naar 'huis' te gaan. En het is niet voor niets staying with the locals, dus onderweg zijn we gestopt voor een heerlijke Indiaas 'take home' bij de foodcoart om de hoek om zo 'thuis' onder het genot van een heerlijk koud biertje en wijntje gezellig met z'n 4-tjes onze eerste dag in Singapore af te sluiten.

Donderdag zijn we eerst gebruik gaan maken van de faciliteiten die we in dit nederige etablissement tot ons beschikking hebben en zijn we de hardloopband in de gym (echt wel flashpackers) eens gaan testen (uiteraard wel met airco anders val je na 2 minuten van de band van de warmte :)) en daarna hop in het buitenzwembad. Gewoon, omdat het kan.. Oh, wat hebben we het slecht. Aangezien we niet echt binnenzitters zijn, zijn we 's middags met z'n 3-tjes Chinatown ingegaan, want het was toch al een tijdje geleden dat we een Chinatown ergens hadden gezien. Maar bizar genoeg hebben we nog nooit zo'n schone, zeer geordende en georganiseerde Chinatown gezien! En alles wat ze daar verkopen is echt, want de Singaporeese overheid stelt strenge regels aan het verkopen van de producten. Hier hadden we na 7 maanden zoeken toch eindelijk de afstandsbediening voor onze fotocamera gevonden, dus die middag was sowieso al geslaagd in een zeer gezellig en sfeervol stukje Singapore, tussen de straatjes met de traditionele shophuizen en de Chinese Elephant Tooth tempel waardoor je de moderne wolkenkrabbers van de Singaporeese skyline ziet. Een heel bijzonder gezicht.
's Avonds zijn we een hapje gaan eten met Monica en Neil in het Central Business District in Lau Pasad, ook wel bekend als Saté Street. Monica hadden we in Borneo op onze trip naar het Bako National Park ontmoet en zij woont samen met haar vriend Neil in Singapore. We hadden in Borneo emailadressen uitgewisseld en natuurlijk was een eetdate snel gemaakt. Lau Pasad ligt in het centrum van het central business district en na 6 uur 's avonds wordt deze straat afgesloten en zit je op je plastic stoeltjes en tafeltjes heerlijk saté en black pepper crab te eten tussen de wolkenkrabbers in het business district van Singapore. Juist deze contrasten maken de stad zo ongelofelijk leuk en dynamisch.

Vrijdag was het tijd om onze cursus 'staying and exploring with the locals' voort te zetten en zijn we gaan lunchen met Paul en Ellie (een bekende van het oude werk van Paul.) Ook deze lunch was erg geslaagd, want tijdens een kop koffie kun je tijdens een goed gesprek toch ook weer eens van iemand anders vernemen hoe het is om als buitenlander (ze was van Origine Brits, maar woont al 17 jaar in Singapore) in Singapore te wonen en te werken. Een heerlijk relaxte lunch met leuke nieuwe inzichten.
Na de lunch was het alweer tijd om naar het (voor Singaporeese begrippen bekende) Orchard road te gaan, de Rodeo Drive van Singapore. Jaja, ook hier zijn alle beroemde namen en merken vertegenwoordigd. Gelukkig zit er hier voor de 'pleps' zoals wij ook een Hennes (H&M) :). Hier zijn wij even gaan shoppen om onze garderobe weer een beetje aan te vullen, want na 6 maanden je kleding laten wassen met voornamelijk handwas, zie je de gaten vanzelf in je kleding ontstaan. Natuurlijk zijn we hierna weer gezellig met z'n 4-tjes in de foodcourt in de nabijgelegen supermarkt cq. mall gaan eten. In Nederland zou je er niet over denken om in een warenhuis ergens in de kelder 'gezellig' te gaan eten en het weekend in te luiden, hier is dat eigenlijk heel sfeervol, lekker koel en vooral erug lekker en gezond want het is ook nog eens allemaal kakelvers. Een hele rij met allerlei standjes met diverse (Aziatische) keukens waar je je individuele gerecht kan bestellen. Voor een twijfelkont als Anke is dit een waar drama, want ja wat moet je dan toch kiezen, alles ziet er zo lekker uit! Tja, dan maar kleine gerechtjes bij vanalles. Gewoon...omdat het kan.

Na weer een heerlijk ontspannen ochtendje bij het zwembad zijn we de volgende dag 's middags met z'n 2-tjes naar de rivierkade van Singapore gegaan en deze op- en afgelopen. Hierbij kom je langs Boat Quay en Clark Quay. Dit is o.a. het uitgaansgebied voor de expats en hier zie je dus allerlei leuke barretjes en restaurants. Dit is ook de plek waar men (omdat het kan) tussen de open winkelstraten allerlei pilaren uit de grond ziet, waar de airco uit blaast. Een typisch gevalletje van 'koelen voor de mussen' en dus in onze ogen een enorme energie verspilling. Heel apart. Maar blijkbaar is het gebouwd, gewoon, omdat het kan..
Vanuit daar zijn we al slenterend naar Marina Bay gelopen waar we de metro naar de andere kant van de rivier hebben gepakt naar Marina bay by the sands, want hier hadden we weer met Paul en Mirjam afgesproken. Tja en dan val je weer in de volgende verbazing, want hier ligt de -Marina Bay Sands Shopping mall-. En dit is niet zomaar een shopping mall, nee, in deze mall hebben ze een soort klein Venetië gebouwd, met water dwars door de mall, compleet met gondels. Waarom? Gewoon, omdat het kan. En het is er helemaal niet druk, dus hoe kunnen deze winkels blijven bestaan? Kortom, wederom enorm groots en bizar tegelijk.
Maar de voornaamste reden waarom je naar Marina Bay Sands gaat, is het uitzicht over de gewelige skyline van Singapore -by night- en de dagelijkse lichtshow compleet met muziek en fonteinen. En ook hier moeten we weer toegeven, ze hebben het toch wel weer heel mooi geregeld hier. Helemaal als 'it's a wonderful world' op de achtergrond hoort, is het daadwerkelijk een wonderful world! We zouden hier dan ook uren naar kunnen kijken! Na de lichtshow zijn we weer langzaam terug geslenterd en via de Helix Bridge en daarna via Clarke Quay naar huis gegaan. Ook nu waren we toch weer moe, maar zeer voldaan!

Zondag was het strand tijd, want ja ook in Singapore hebben ze strand! Weliswaar opgespoten, maar ze hebben het wel. Gewoon, omdat het kan. Dus zeker de moeite waard om eens te gaan bekijken. Sentosa island is het 3de grootste eiland van Singapore en heeft naast een meer dan 2 km lang strand ook een pretpark, golfbaan, een indoor skydive centrum, een vlinder- en insectenpark, een Universal Studio park en nog veel meer. Wederom groots, luxe en voor ieder wat wils. Zoals gezegd was voor ons het strand de reden voor een bezoekje aan Sentosa en (met inside information) voor de heerlijke fish & chips bij Coasters tussen (jawel) de expats. Je kunt ze herkennen aan de 1 a 2 kinderen die de helper (permanente hulp in de huishouding) verzorgt, terwijl man en vrouw van hun welverdiende weekenddrankje aan het genieten zijn. Kortom, je kijkt je ogen weer uit en wederom een heerlijk dagje waarbij we de veelzijdigheid van Singapore hebben ervaren.

Maandag was voor ons vooral een relaxt dagje, tijd voor de administratie, foto's uitzoeken, verslag bijwerken, beetje sporten, plonsje in het zwembad etc. Soort van -Just another day at the office- :). Aan het einde van de dag zijn we gezellig een borrel gaan drinken met een Paul en een oud collega van hem die al 7 jaar in Singapore woont. En het enthousiasme van deze man werkt zeer aanstekelijk, want hij was zo enthousiast over deze stad dat we in eerste instantie dachten dat hij de nieuwe burgermeester van de stad wilde worden. :-) maar heerlijk verfrissend. Wij zijn vervolgens met z'n 2tjes wederom naar Marina bay sand gegaan om ons nog een keer te vergapen aan de geweldige skyline by night van Singapore. Gewoon omdat het kan! :)

De volgende dag was het voor Anke dan toch echt, na 6,5 maand, tijd om een keer een bezoekje te brengen aan de kapper. Waar ze normaal gesproken in Nederland toch wel iedere 2 maanden (naar zeggen van René) veel geld uitgeeft aan de kapper, heeft ze dat hier in Azië angstvallig zo lang mogelijk uitgesteld. Na een heerlijke Chinese hoofdmassage (dat mogen ze in Nederland voortaan ook doen hoor), viel het uiteindelijk toch best mee en hebben ze het best netjes gedaan en een stuk goedkoper dan in Nederland.
Aan het einde van de dag zijn we met Mirjam richting een ander land in Singapore gegaan; ditmaal -Little India- waar Paul ons al stond op te wachten. Eigenlijk hoef je helemaal niet allerlei verschillende landen te bezoeken, want je hebt veel Aziatische landen hier gewoon in een eigen wijk vertegenwoordigd. En de Indiase geur en sfeer komt je dan ook gelijk tegemoet! Het was weer even alsof we terug waren in India! Hier zijn we heerlijk authentiek Indiaas gaan eten samen met Erik en Stephanie, vrienden van Paul en Mirjam die ook al een paar jaar hier in Singapore wonen. Wederom een avondje om samen met de 'locals' te eten en gezellig te kletsen.

Na het eten was het dan toch eindelijk tijd om een bezoekje te brengen aan -Mustafa-. Wie is Mustafa zult u denken? Nou deze naam is de afgelopen maanden regelmatig in gesprekken met Paul en Mirjam voorbij gekomen als we het hadden over spullen die we aan moesten schaffen. Zoek je een ipad, ga naar Mustafa. Zoek je sportkleding? Dan ga naar Mustafa. Zoek je een speciale conditioner voor droog haar? Juist, Mustafa is je man. Wij hadden een behoorlijk beeld gevormd van deze goede man en onze verwachtingen waren dan ook hoog gespannen om hem een keer te gaan ontmoeten. Euh hem...., man......, het blijkt gewoon een Indiaas warenhuis te zijn waar je werkelijk waar alles, maar dan ook echt alles kunt kopen. Bij binnenkomst struikel je over de dozen schoenen en kleding om vervolgens met je neus in de sierraden en medicijnen te vallen. Eenmaal opgekrabbeld kijk je om je heen en zie je alles normaal gesproken in allerlei winkels ondergebracht is, nu in een winkel. In 5 verdiepingen hebben zij de C&A, schoenenreus, de mediamarkt, Etos, en welke winkel je dan ook kan bedenken onder gebracht onder één dak. En...hij is ook nog eens 24 uur per dag, 7 dagen per week open. Altijd handig als je 's nachts om 4 uur een nieuwe wekker nodig hebt omdat je de volgende ochtend toch op tijd op moet. Maar waarom 24/7 open? Geen idee, wij denken: gewoon, omdat het kan! ;-) Maarja, Mustafa een persoon? Nee! Wij zijn in ieder geval een illusie armer! :)

Woensdag was het tijd om het werk van Mirjam te gaan bezoeken, the National Museum of Singapore. Wij zijn normaal gesproken niet enorm van de musea maar dit is werkelijk een geweldig mooi museum waar ze op zeer eigentijdse manier de geschiedenis van Singapore tentoonstellen. En wij hadden een privé tour van onze eigen gids Mirjam dus dat maakte het feest compleet. Echt een aanrader, zelfs als musea niet 'jouw ding' zijn zeker de moeite waard.

En tja, aan al het goede komt een eind. Die avond was al weer onze laatste avond in Singapore. De 1,5 week is echt voorbij gevlogen en om nog eens even op de week terug te kijken zijn met z'n 4-tjes lekker gaan eten bij Boat Quay en hebben we geproost op een heerlijke, fantastische tijd in Singapore.
De volgende dag was een dag van de tas weer helemaal inpakken en laatste dingetjes regelen om vervolgens ons vliegtuig via Kuala Lumpur naar Adelaide te pakken waar ons Australië avontuur gaat beginnen. Ons laatste land en continent en nog maar 3,5 maand voor de boeg! Een nieuw avontuur waar ons nieuwe huisje, onze camper, op ons staat te wachten.

En dat betekent ook dat, na Singapore, ons Azië avontuur helaas is afgelopen. Wij vonden het vooral geweldig dat we echt 1,5 week het leven in Singapore hebben mogen meemaken en van de geweldige gastvrijheid van Paul en Mirjam hebben mogen genieten! Zij hebben onze week compleet gemaakt. Niet alleen om ons een bed en onderdak te bieden in hun nederige stulpje, maar ook om ons voor te stellen aan een verscheidenheid aan mensen met allemaal een eigen mening en kijk op Singapore. Dit alles heeft ons een zeer compleet beeld gegeven over hun leven in dit 'Azië voor beginners' ;-) en we zijn hen dan ook enorm dankbaar voor alle tijd en energie (en internetbandbreedte :-P) die ze voor, tijdens en na ons bezoek erin gestoken hebben. Super bedankt beide: Singapore staat in ons geheugen gegrift!

****(Voor de mensen die de internetbandbreedte opmerking niet snappen: tijdens ons bezoek was de internetverbinding bij Paul en Mirjam lam gelegd, omdat er spontaan 2 iPhones en een iPad extra op de router aangesloten waren. Zelfs de helpdesk in Singapore constateerde dat er wel een enorme stijging in gebruik was ontstaan sinds 1,5 week..... Oeps...dat was ons nog nergens overkomen... ;-) Blijkbaar kon het gewoon NIET! ;-) Nogmaals sorry guys!***

Next stop: het mooie Australië! Dag Azië, dag met stokjes eten, dag rijst, dag pittig eten, dag onderkomen zoeken, dag vervoer regelen, dag handen-en-voeten-communicatie. Hallo westerse wereld, hallo skippy en koalabeertje, hallo BBQ, hallo 'good day mate', hallo dro(o)ge(re) warmte, hallo huisje op wielen, hallo autorijden na 7 maanden (en dan ook nog links).
En hopelijk het land van de 'no worries'!! We hebben er zin an en gaan het zien!!

Xxxx van ons!!!!

• 21 Maart 2013 - 09:30

Yvette:

Enjoy Australia maties! Liefs uit besneeuwd Eindhoven... waarom? GEWOON OMDAT HET KAN! :D

• 21 Maart 2013 - 09:37

Paul & Mirjam:

Hey die Rene en Anke, Was superleuk om jullie hier in Singapore te hebben en jullie ons leventje en de stad ietwat te laten meemaken! Leuk te lezen dat het goed bevallen is en we weten dat jullie inmiddels met volle teugen van Australie genieten. Zoals je uit deze reactie merkt, is de internetverbinding weer helemaal hersteld (Singtel heeft als dank nog wel een leuk pakketje voor jullie laten bezorgen!). Groeten uit het immer warme en vochtige SG.

• 21 Maart 2013 - 13:11

Erik:

Geweldig einde van het verslag!! Heel veel plezier Down under! Geniet er van!

• 21 Maart 2013 - 16:28

Rinie En Ria:

Weer genoten van jullie reisverslag ,liefs XXX.

• 22 Maart 2013 - 22:04

Marjon:

Wederom een super verslag, lieverds. Je moet er ff de tijd voor nemen maar dan heb je ook wat ;-) Geniet van Down Under! xxx

• 23 Maart 2013 - 11:16

Marielle :

Hi, wat een heerlijk en relaxt verhaal. Fijn om te lezen en even bij weg te dromen. Genietze (gewoon omdat het kan)! X Marielle

• 26 Maart 2013 - 12:47

Betsy,:

Hoi René en Anke.
    SINGAPORE.....zoals ik zelf heb kunnen zien via skype was het inderdaad een relaxt verblijf bij Paul en Mirjam. Prima hotelletje toch..? Jullie verhaal over Singapore was ook héél positief. Toch maar even in m´n achterhoofd houden dat je daar ook heel goed kunt shoppen en dat het er ook lekker warm is. Veel plezier in Australië.
    Dikke kus. xxx

• 26 Maart 2013 - 16:23

Chantal De Craecker:

hallo, Anke en René. Singapore is ongelooflijk hé, als ik jullie verslag lees loop ik er zo weer rond!
    De foodcourts, daar blijf je van dromen!

Hoop dat Australië 'no worries' zijn voor jullie, en spuit vooral goed tegen die vervelende insecten
    (was daar bijna levend opgepeuzeld : eerst krokillen, nadien stingerfish en 's avonds hongerige muggen).
    En aan de 'border controle' hebben we al onze spullen uit Borneo moeten afgeven (invoer van gevaarlijke wapens: blowpipes!). Maar de eindeloosheid van het land en de onbezorgde nonchalance van de inwoners+super BBQ overal maken veel goed, genieten dus!!
    Sneeuwgroetjes vanuit België
    Chantal

• 28 Maart 2013 - 16:05

Mike Schavemaker:

Mooi dat jullie bij Lau Pa Sat zijn geweest; mocht je in Sydney aankomen, dan biedt de 360 Bar een goed contrast: www.360dining.com.au )