Afscheid Nederland & 1e deel Transsiberie-express - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van René Pennings - WaarBenJij.nu Afscheid Nederland & 1e deel Transsiberie-express - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van René Pennings - WaarBenJij.nu

Afscheid Nederland & 1e deel Transsiberie-express

Blijf op de hoogte en volg René

06 September 2012 | Rusland, Irkoetsk

Vertrek Düsseldorf

Na 9 maanden voorbereiding was het dan toch echt zo ver. Na een laatste nachtje bij onze vrienden Maartje en Jouke doorgebracht te hebben, ging om 5u de wekker. Tijd om naar ons vertrekpunt Dusseldorf te rijden. Eenmaal daar aangekomen en de tassen ingecheckt te hebben ( netjes 21 en 19kg, dus precies goed) kwam ons afscheidscommittee stuk voor stuk binnen lopen. Zoals verwacht moesten we nog wel extra bijbetalen voor de extra tas die we meegenomen hadden. In deze tas zat onze verzameling noodles, cup-a-soups, sultanas, etc etc voor onze 6 daagse treinreis. Daarna met ons afscheidscomittee natuurlijk nog gezellig een bakkie koffie drinken bij de starbucks en nog ff lekker een laatste keer bijkletsen met Maartje, Jouke, Dre, Marleen, Rina, Remy, San, MARJON (rectificatie) en natuurlijk Betsie. Toen het half 10 begon te worden en het tijd werd om naar de gate te gaan, was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Nog een laatste keer een knuffel en natuurlijk moesten de zakdoekjes ook nog even tevoorschijn komen. Eenmaal door de douane verliep het verder vlekkeloos. Netjes op tijd vertrokken richting Moskou.

Eenmaal geland in Moskou was al snel de Russische taal een uitdaging, oftewel het feit dat ons Russisch niet helemaal up to date is. ;-) Alles in Moskou staat in het Russisch, dus ook de straatnamen, metrostations etc. Maar na 5  keer de weg te hebben gevraagd in de metro en zelfs  tot 2 keer toe begeleid naar het juiste perron, bij ons hotel aangekomen. Prima hotel, al lag het wat vreemd achteraf in een steegje, maar de buitenkant deed anders vermoeden dan dat we binnen aantroffen. Heerlijk 2 persoonsbed, fijne badkamer en gratis internet, dus nog even snel skypen met het thuisfront voordat we de komende tijd offline zijn. Daarna hup de stad verkennen.  De metrostations zijn trouwens erg indrukwekkend, heel mooi, oud, veel marmer, dat is wel wat anders dan in Nederland. Moskou is een erg indrukwekkende stad, met veel grauw en grijs maar daar tussenin weer veel mooie kathedralen met veel pracht en praal. Vrijdag richting het centrum van de stad, naar het Kremlin. Poging 2 met de metro ging goed, als je het eenmaal snapt is het openbaar vervoer super goed geregeld haha. Het Kremlin met het rode plein was echt heel mooi en indrukwekkend. Het rode plein hebben we helaas niet in volle glorie gezien, omdat men druk bezig was met het opbouwen van een groot theater, want dat weekend waren er veel festiviteiten omdat de stad Moskou 640 jaar bestaat. Maar de bekende Basilius kathedraal uiteraard wel gezien. Daarna lekker een beetje gerelaxt in ons hotel en 's avonds de wijk Arabat bezocht en daar gegeten. Zaterdagochtend hebben we heerlijk op het gemakje gedaan, want we hadden tot 23 uur te gaan voordat we naar het station gingen. ' s middags lekker door de stad gewandeld en langleven Starbucks, 2 uurtjes heerlijk gezeten gelezen en geinternet :). We zijn zelfs nog op zoek geweest naar een bioscoop om een filmpje te pakken, we hadden toch tijd zat, maar een film in het Engels of met engelse ondertiteling was toch erg lastig te vinden. De 1e en grootste bioscoop werd verbouwd en de 2e die we vonden had dus geen films in het engels.

Toen zijn we 's avonds met de taxi naar het station vertrokken om dan daadwerkelijk in te stappen op de transsiberie express.  Om 23 uur aangekomen op het station om ons 'huisje' voor de komende 3,5 dagen op te zoeken. Ook hier weer even zoeken en met handen en voeten vragen waar we moeten zijn.  Uiteindelijk toch redelijk eenvoudig het juiste station gevonden. Nou we moeten zeggen dat de trein echt super was en ook echt best luxe. Onze bedjes waren netjes opgemaakt met lakens, er lagen kussens, kop en schotel en zelfs een tv (die het niet deed, maar toch). Warm en koud drinkwater voor de lading noedels die we meegenomen hadden. En we hadden het enorm getroffen met onze buren, aan de ene kant 2 Nederlandse dames, en aan de andere kant een Engels stel. De eerste nacht was nog een beetje wennen aan het geluid van de trein en het gehobbel, maar de bedjes waren prima. En tja wat doe je dan hele dagen he, gewoon een beetje uitslapen, filmpje kijken, naar buiten kijken, lezen, yahtzee samen met de buren en de bar opzoeken:), ja er was uiteraard ook een coupe met een restauratiewagen waar je heerlijk wat kon drinken. De eerste avond gezellig met onze Engelse buren Dan en Heather, wat gedronken. De 2de avond, zo'n 6 uur daar doorgebracht, met z'n 6-en, want onze Nederlandse buren, Anniek en Marjolein, waren ook aangeschoven. 3 flessen wijn en 24 biertjes later, schoot het al lekker op met de treinreis en gingen we allemaal helemaal happy slapen haha. Helaas voor Marjolein die de volgende dag de hele dag in bedje is blijven liggen met een behoorlijke kater...
In tegenstelling tot wat we verwacht hadden stopt de trein toch regelmatig op verschillende stations, waarvan ook enkele 's nachts.  Alleen op de grotere stations stappen mensen in of uit dus tijdens de tussenstops is het eigenlijk alleen maar even snel luchten, benen strekken en weer door. Helaas geen fluitsignaal dus je moet zelf het schema goed in de gaten houden hoe lang de stop is en hij weer vertrekt. Omdat je de trein niet wil missen blijft iedereen daarom ook maar dichtbij de deur ronddwalen. Op de perrons zijn ook verschillende mensen die hun handelswaar proberen te verkopen. Variërend van flessen fris, (of andere inhoud) tot aan groenten, brood, vis, kruiden, noedels, etc etc. Uiteindelijk hebben we niet zoveel hoeven te kopen naast hetgeen dat we zelf al meegebracht hadden ( we zij tenslotte Hollanders, al deden alle andere nationaliteiten aan boord hetzelfde) dus helaas zat het er niet in dat we wat gerookte vis van de mensen konden kopen en deze aan boord nemen.  Al denken we dat onze medepassagiers daar ook wel blij mee waren dat we dat niet deden. Het uitzicht tijdens de eerste 5100 km was overigens redelijk constant. We zijn door vele bosrijke gebieden getrokken waarbij we door verschillende Russische kleine dorpjes en industriegebiedjes trokken. Ook hier is duidelijk te herkennen dat Rusland duidelijk communistisch grootgemaakt is en ook armoede is hier duidelijk aan de staat van de huizen en gebouwen af te lezen. Wat wel indrukwekkend is, is dat de mens in staat is geweest om zo'n lange traject aan te leggen, door zo'n ongerepte natuur.  En dan te bedenken dat deze route tegenwoordig (sinds ca 1960) volledig elektrisch aangedreven wordt. Qua temperatuur hebben we zeker niet te klagen. Tijdens dit eerste deel van de reis is de temperatuur overdag ergens tussen de 15 en 25 graden gebleven en 's nachts kon het dalen tot ca 5 graden, maar met een goed geïsoleerde trein heb je daar natuurlijk niet zo heel veel van meegekregen.

Kortom zo'n treinreis is eigenlijk best prima en vooral heel gezellig. De 3e dag rustig aan gedaan. Filmpje gekeken op de ipad en op tijd gaan slapen. We hebben tijdens de 3 dagen in de trein ruim 5100 km gereden en 5 tijdzones doorkruist, dus zelfs in de trein hebben we een jetlag. In dit geval een trainlag dus.  :-) Omdat de tijd 5 uur vooruitgegaan was hadden we geen besef van tijd meer, dus een echt reisgevoel. Totdat je beseft dat je de volgende ochtend om half 7 op moet en dus een beetje op tijd moet gaan slapen. Alleen 12 uur 's nachts was dus 19u 's avonds Moskou-tijd, dus we waren nog klaarwakker en dus eigenlijk niet goed geslapen. Maar ach.
Woensdagochtend vroeg aangekomen in Irkutsk. We zitten nu 7 uur later dan in Nederland. Marjolein en Anniek hadden een transfer naar Litsvyanka, waar wij ook naar toe gingen, dus wij mochten met hen meerijden, wat helemaal super was. (en gratis ;-)
Litsvyanka ligt aan het Baikal meer, het grootste zoetwatermeer ter wereld. Het is een minuscuul plaatsje met 1 hoofdweg, maar we hebben er toch bijna 2 uur over gedaan om Olga's Guesthouse te vinden.... Best knap. Ook hier is de Russische taal dan toch weer een beetje een obstakel omdat niemand hier Engels spreekt. Tevens nog erachter gekomen dat we wel nr 11 gevonden hadden, maar in de verkeerde straat  toen we bij een oude man op zijn portiek stonden te wachten, maakte hij toch wel in universele taal duidelijk dat we toch wel heel snel van zijn terrein af moesten. Vriendelijke mensen, die russen. Ons guesthouse is een homestay, bij de mensen thuis. Prima kamer en heerlijke douche, na 4 dagen niet te hebben gedoucht.  Heerlijk Russisch, overal kleedjes, ouderwets behang en netjes je schoenen bij de deur uitdoen.
Gister toevallig Anniek en Marjolein weer tegen het lijf gelopen en toch weer een gezellig dagje en avond mee doorgebracht en vandaag ook weer even de stad verkend. Nog naar een mooi uitkijkpunt over het Baikal meer geweest. Met de stoeltjeslift naar boven waarin Anke vervolgens het zonnekapje van de camera naar beneden laat vallen. Oeps... Gelukkig was het aan het begin en lag er geen sneeuw, dus op de terugweg was hij eenvoudig terug te vinden.
Na 4 uur door allerlei steegjes gewandeld te hebben, tijd voor koffie en ff contact leggen met het thuisfront.
Morgen het vervolg van onze treinreis waarna we een 5-daagse trekking door Mongolië zullen doen om daarna weer door te gaan naar China (Beijing).

We proberen later ook weer even wat foto's erop te zetten!

Tot dan en heel veel groetjes van ons!!!!!!

X René & Anke

• 06 September 2012 - 09:47

Erik :

Hey Rene,

Gaaf verhaal! Erg leuk om te lezen dat jullie het nu al zo naar jullie zin hebben. Heel veel plezier en geniet er van!

Groeten vanaf de HTC.

Erik.

• 06 September 2012 - 09:59

Egbert En Ido:

Hoi Anke en Rene,

Wat leuk om op deze manier jullie reis te volgen. En zo uitgebreid. Super!
    In de verloren uurtjes en gratis wifi kun je altijd nog wordfeuten, toch....;-)
    Ben nu al benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
    Genietze.

liefs, Egbert en Ido

• 06 September 2012 - 10:22

Maarten & Danielle:

Hey Rene en Anke,

Leuk verhaal! En idd erg geluk met je medepassagiers, dat beinvloedt zo'n reis enorm lijkt me.
    Jullie genieten iig volop en das erg leuk om te lezen.
    Have fun!

Gr, Maarten & Danielle

• 06 September 2012 - 10:32

Marleen:

Xxx

• 06 September 2012 - 10:40

Tanja:

Hoi Rene en Anke,

Leuk om van jullie te horen! ben erg benieuwd naar de trekking in Mongolie. Staat zeker nog op mijn to-do lijstje! veel plezier,

groeten Tanja

• 06 September 2012 - 11:03

Linda:

Hi Anke & Rene,

Fijn dat alles goed gaat! Geniet ervan.

Gr. Linda

• 06 September 2012 - 11:06

Gerda Blok:

Wat een prachtig verslag. We reizen mee met jullie.
    Geniet en tot het volgende verslag

Groetjes,
    Ad en Gerda

• 06 September 2012 - 11:28

Brenda:

Het klinkt allemaal super! Heerlijk lezen zo even tussen de werkzaamheden door. Geniet ervan. Liefs!

• 06 September 2012 - 12:02

Rina:

Een goeie start en een mooi verslag!
    Dikke kus!

• 06 September 2012 - 12:10

Marloes:

Wat leuk om dit te lezen en jullie te volgen! Ik kijk uit naar het nieuwste verslag! ;-)
    Geniet ervan!

Groetjes Marloes

• 06 September 2012 - 12:29

Kees:

Leuk zo'n uitgebreid verslag. Als of we er zelf bij zijn.

Gr. Kees

• 06 September 2012 - 12:31

Betsy,:

Hallo René en Anke.
    Wat een leuk verslag van het begin van jullie reis. Ben erg benieuwd wat jullie later over Mongolië te vertellen hebben. Veel reisplezier. Dikke kus.

• 06 September 2012 - 12:31

Betsy,:

Hallo René en Anke.

• 06 September 2012 - 14:40

Rozet En Theo:

Fantastisch om jullie zo te kunnen volgen !!!! Dikke kus.9

• 06 September 2012 - 16:04

Selwyn:

Wat een mooi verhaal al zeg!!! Jullie zijn een prachtig avontuur aan het beleven!! Geniet samen en pas goed op elkaar!

• 06 September 2012 - 20:20

Linda Pieters:

Kijk...wat n begin van jullie reis! Gaaf om jullie belevenissen te lezen..en ik herken ook wel het nodige haha;-)

In Ulaanbatar zit trouwens een supergoed bakkertje..waar je echt heerlijk kan ontbijten (op ander moment kan natuurlijk ook!). Had n Duits klinkende naam geloof ik...staat ongetwijfeld in de lonely planet!

Sainbainuu!
    X Lin

• 07 September 2012 - 12:44

Daantje:

Hey Anke en René!

Wat een mooi verhaal en mooi geschreven! Ik zat er helemaal in :)
    Maar wat een avonturen hebben jullie al meegemaakt en wat ben ik ontzettend jaloers op jullie!
    Aaah jullie gaan zo zoveel zien, super leuk! Ik kan niet wachten op jullie volgend verhaal en de foto's natuurlijk!

Geniet ervan!

Groetjes

Daan( zus Tamara)

• 07 September 2012 - 13:03

Marja Dierijck:

Een boeiend verhaal Anke en René. Die douche na 4 dagen moet heerlijk zijn geweest.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag! Heel veel plezier bij het volgende traject.
    Groetjes!

• 08 September 2012 - 10:44

Mike:

Hi René, leuk verhaal. Succes met het vervolg: van banja naar yak-boter! ;)

• 09 September 2012 - 19:02

Andre En Marleen:

Heey!! We hebben de foto's gezien! echt heel mooi en leuke foto's. zo te zien hebben jullie het naar je zin. kus van ons

• 11 September 2012 - 15:37

Heather And Dan:

Hi Both - have managed to translate some of your blog and sounds like you had a great time in Lake Baikal. We are leaving Irkutsk tomorrow and will be in Mongolia 13th September. Hope you enjoyed it there. Heather & Dan xx

• 17 September 2012 - 16:30

Daan:

Hey Rene,

Erg cool om te lezen, mooie foto's ook.

Have fun!

Grtz

Daan

• 18 September 2012 - 13:22

Jolanda En Ewit:

Ook wij vinden het leuk om op deze afstand jullie reis te kunnen volgen!
    Geniet ervan
    Groetejes ewit en jolanda

• 18 September 2012 - 16:40

Paulus:

Pennings en Anke!!

Ziet er goed uit!! en wat een lap tekst.... maar ach, toch tijdens de baas zijn tijd!!

Geniet er van! Ben echt niet jaloers!

Ciao!

Paulus en Scheefje

• 23 September 2012 - 18:38

Maartje En Ivo:

Hi Buurtjes,
    Wat leuk om op deze manier op de hoogte gehouden te worden van jullie trip!
    Nu volhouden met alle verslagen he? Geniet maar lekker!

Warme knuffels van jullie buren
    (Ivo en Maartje)

• 28 September 2012 - 09:55

Ger En Terry (tante Tejjie):

Hartstikke leuk om jullie te volgen zo. Wij zijn net terug van Noord-Italië, ook best spannend hoor........Veel plezier verder en pas goed op jezelf en elkaar.

• 05 Oktober 2012 - 21:47

Ingrid:

Hi Rene en Anke,
    Ik dacht ff vanavond eens helemaal bij te lezen, maar het zijn uitgebreide verhalen haha.
    Dus vanavond deze, morgen de volgende en zo ga ik jullie wereld rond in 4 dagen...

Leuk verhaal, ben benieuwd naar de volgende :-)
    Groetjes Ingrid